Multi-unit átvevőknek hívjuk azokat a franchise partnereket, akik egy hálózaton belül több egységgel is rendelkeznek. Hazánkban is egyre elterjedtebb ez a modell, ingatlanhálózatok franchise partnerei gyakran 5-8 egységet is visznek. Az Egyesült Államokban a rendszergazdák pedig kimondottan kedvelik a több üzletet nyitó átvevőket.
Ezek a nagy egység számmal rendelkező multi-unit átvevők gyakran szembesülnek azzal a problémával, hogy egy bizonyos ponton túl már csak saját forgalmuk kannibalizálásával képesek tovább bővülni. Külön kihívást jelent megfelelő lokációt találni a terjeszkedéshez egy már telített piacon. Azonban a multi-unit átvevők különleges pozíciójukból fakadóan ki tudnak emelkedni a többi vállalkozó közül az ilyen helyzetekben az által, hogy más franchise hálózatok átvevőivé is válnak.
A több, különböző hálózathoz tartozó egységek irányítás nagyobb feladatot jelent a multi átvevő számára. Ebben az esetben kiutat a vezetői pozíciók központosítása hozhatja. Azok a multi-unit átvevők, akik jól működő vállalati infrastruktúrát alakítanak ki egységeik között, sokkal könnyebben tudják ugyanazt az infrastruktúrát adaptálni más koncepciók esetében.
A kulcskérdés egy franchise portfólió bővítésénél, hogy az átvevő a lehető legtöbb feladatot, munkát át tudja ruházni a már meglévő személyi állományára, egy új csapat kiépítése nélkül, ha ezt el tudja érni a franchise átvevő, nem lesz szükség minden új koncepció bevonásánál külön menedzsmentre, oktatókra, marketing csapatra, könyvelőkre jelentősen javítva így az új egységek profitabilitását.
Terjeszkedésük során a multi-unit átvevők létrehozhatnak egy közös bázist, melynek erőforrásaiból – főleg személyi és hr szempontból – minden egységük meríthet.
Bármilyen stratégiát is követ az átvevő, egy új koncepció bevonása esetén meg kell fontolni annak a vállalati kultúrára és a menedzsmentre gyakorolt hatásait a teljes portfólió tekintetében. Az idő, a pénz és a munkatársak mind-mind egyenlő súlyt képviselnek egy jó terjeszkedési stratégiában, bármely tényező elhanyagolásával a jövedelmezőséget kockáztatja az átvevő.
Nem elég csupán a tőke és piaci biztonság a terjeszkedéshez, azt is fel kell mérni, hogy az alkalmazottak készen állnak-e rá. Van-e elég ember a fontos pozíciókban vagy toborozni kell a vezetői csapatba? Hogyan hat mindez a vállalati kultúrára?
Továbbá, minden új egység egy új lehetőséget is jelent – kik a legfontosabbak a csapatodban, akik önmegvalósítást keresnek, karriert akarnak építeni, ők készen állnak-e a terjeszkedésre? Egy új egység lehetőséget adhat a lojális alkalmazottak jutalmazására, kiemelésére egy vezető pozícióba.
Fontos szempontot képviselnek majd a különböző rendszergazdák elvárásai is. Gyakori aggodalom az átvevő számára a titoktartás és a brand védelem. Egy egységesített központ esetén külön jogi kihívást fog jelenteni a know-how és a rendszergazdák szellemi tulajdonának védelme.
A jelenlegi kedvező piaci körülmények kitűnő táptalajt nyújtanak a multi-unit átvevők exponenciális növekedéséhez, legyen az egység számbeli-, földrajzi- növekedés vagy akár mindkettő. Megfelelő stratégiával egy multi-unit átvevő több új franchise koncepcióval is kiegészítheti a portfólióját és tovább növelheti forgalmát anélkül, hogy tovább osztaná meglévő egységeinek fogyasztóit.