– Abban az időben már sikeres vállalkozó voltam: Budapesten benzinkutakat üzemeltettem, és volt egy autóalkatrészekkel foglalkozó cégem. De tetszett, amit a franchise-találkozón hallottam, szerettem volna a részévé válni. Számos felvételi rosta, majd egy év tanulás után írhattam alá a szerződést. A tréning során minden munkafolyamatot meg kellett ismernem a krumplisütéstől az éjszakai munkán át az étteremüzemeltetési feladatokig, tanfolyamokon vettem részt, és vizsgáztam. A képzés a chicagói Hamburger Egyetem kurzusával zárult. A rám bízott kecskeméti étterem volt a 33. az országban.
Héjja János
Hány McDonald’s étterem van ma Magyarországon? És hány van az ön kezében?
– Jelenleg 89 McDonald’s étterem működik Magyarországon, körülbelül a felét a vállalat üzemelteti, másik felét helyi franchise-partnerek. Egy partner általában egy–három Mekit vezet, ketten üzemeltetnek négy-négy éttermet, én pedig ötöt. Ezzel én vagyok a legtöbb éttermes partner jelenleg: az én cégemnek van a legnagyobb forgalma és a legtöbb munkavállalója is.
Évről évre/kétévente kihirdetik a hatalmas szakmai presztízsű Golden Arch Award díjat, melyet kizárólag a világ legjobb franchise-partnereinek ítélnek oda, és amit ön 2006-ban nyert el. Mennyire járul hozzá a sikerhez az üzemeltető tudása, személyisége a franchise-modellben?
– A gazda szeme hizlalja a jószágot. A McDonald’s olyan, mint egy háromlábú szék: a stabilitását a központ, a beszállítók és a franchise-partnerek együttesen adják. A szigorú, kötött szabályok, a rengeteg audit és az ellenőrzött beszerzés a biztos és stabil háttér, de nem helyettesíti sem az üzleti tudást, sem a vendégközpontú szemléletet. A központi brandépítés mellett helyi szinten rugalmasan tudunk promóciókat hirdetni, együttműködési megállapodásokat kötni. Számomra nagyon fontos a szűken vett közösség: ahol megtermeljük a profitot, oda vissza is kell adni. Óvodákat, iskolákat, helyi alapítványokat, sportegyesületeket támogatunk. Van a szobámban egy szobor, amit a Hírös Koraszülöttekért Közhasznú Alapítványtól kaptam. A Golden Arch Award mellett erre az elismerésre vagyok a legbüszkébb. Egy étterem kiugró teljesítményéhez három betű kell: Q, mint minőség (quality), S, mint kiszolgálás (service) és C, mint tisztaság (cleanliness). Az emberek szeretnek bejönni hozzánk: kapnak egy kedves mosolyt, személyes élményben van részük, és soha nem csalódnak az ételben.
A gyöngyösi McDonald’s
Vagyis a sikerben nagy szerepük van a munkatársaknak. Jó alkalmazottakat találni azonban nem könnyű manapság.
– Egy étteremben 60–80 fő dolgozik, a cégemben körülbelül 380 főt foglalkoztatok. Nálunk vannak kismamák, diákok és nyugdíjasok is. Szociálisan érzékeny vagyok. Annak is örülök, ha egy fiatal nálunk találkozik először a munka fogalmával, és itt lesz első perctől kezdve hasznos része annak a kultúrának, amelyben a kérem és a köszönöm egy nap ezerszer elhangzik. Biztos munkahelyet kínálunk, versenyképes jövedelemmel. De ma sokszor nem pénz kérdése a megfelelő munkatárs, többet számít az emberség, a jó szó, a családias környezet. Olyan munkakörülményeket kell teremteni, amelyben a dolgozók jól érzik magukat. Erre tanítom a vezetőimet is, akik többsége 18–20 éve velem dolgozik.
Tervezi új Meki nyitását?
– Hogy mikor, hol és ki nyithat új egységet, az mindig a vállalat döntése. Úgy látom, hogy a nagyvárosok mellett a kisebb vidéki városokban is van hely McDonald’s éttermeknek, és magamban is érzek erőt a további kihívásokhoz. Azért is, mert támaszkodhatok a menedzsment csapatomra és a két fiamra, akik évek óta velem dolgoznak. A nagyobbik felel a műszaki üzemeltetésért, a kisebbik az általános helyettesem. Ha úgy döntök, hogy én már szeretném a nyugdíjas éveimet élni, szeretném, ha ők vinnék majd tovább, amit felépítettem.