Sadiq Khan londoni polgármester már korábban is sürgette, hogy tegyenek lépéseket az egészségtelen ételek és italok reklámozásának korlátozása érdekében, a brit fővárosban ugyanis egyre nagyobb problémát jelent az elhízás, különösképp a gyerekek körében. Felmérések szerint a 10-11 éves londoni gyerekek majdnem 40%-a túlsúlyosnak tekinthető, ami egész Európában az egyik legmagasabb arány. Az egyre inkább népbetegséggé váló állapot több milliárd fontba kerül éves szinten az egészségügyi rendszernek.
“Elkerülhetetlen, hogy lépéseket tegyünk a ketyegő időzített bomba hatástalanítása érdekében, ebben pedig fontos szerepet játszhat az egészségtelen élelmiszerek reklámozásának korlátozása.” – fogalmazott a polgármester.
A részletes tervek szerint a tiltás február 25-én lépne életbe, ennek keretében pedig tilos lenne a londoni tömegközlekedési hálózatban (buszok, villamosok, metrók, megállók, stb) olyan egészségtelen (magas só-, cukor-, vagy zsírtartalmú) élelmiszereket reklámozni. Ráadásként a különböző éttermek csak legegészségesebb termékeiket reklámozhatják majd.
Egészségügyi szakértők üdvözölték a polgármester tevét, az ugyanis fontos lépés az elhízás elleni háború megnyerésében. Jamie Oliver, brit sztárszakács szintén támogatja a kezdeményezést. Elmondása szerint “nagyszerű” lépés ez a döntéshozók részéről, ami a londoniak “elsöprő többségének” támogatását élvezi.
Természetesen nem mindenki örül az intézkedésnek. A hirdetési ágazat érdekvédelmi szervezete, az Advertising Association álláspontja szerint nincs egyértelmű összefüggés a magas só-, cukor-, illetve zsírtartalmú élelmiszerek tömegközlekedési hálózatban történő reklámozása és a gyermekelhízás között. A lépés csak arra lesz jó, hogy a londoni tömegközlekedés fontos bevételektől essen el, aminek végül az utasok fizetik majd meg az árát.