A franchise Spanyolországban
„A siker kulcsa Spanyolországban az, hogy megfelelően tudjunk alkalmazkodni a spanyolok ízlésvilágához” – kezdte mondanivalóját Eduardo Abadía. A szövetség első embere szerint Spanyolország egy érett piac, amely nagyon fogékony az új külföldi márkákra, hálózatokra, jóllehet, a sikeres terjeszkedés egyik titka, hogy fontos odafigyelni a spanyol jellegzetességekre.
Milyen a franchise helyzete jelenleg az országban?
E.A.: A franchise Spanyolországban aranykorát éli. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy ez már a negyedik év, amikor nő a franchise rendszerben működő üzletek száma, forgalma és az ott dolgozók létszáma. 2014 és 2016 között készült felmérésünk szerint a franchise ágazatban volt az egyik legalacsonyabb a perek aránya, számuk mindössze a 0,08%-ot érte el (Az érvényben lévő franchise szerződésekhez viszonyítva. Szerk.). Ez is egy olyan tényező, amely tovább erősíti mind a franchise partnerek, mind pedig a tulajdonosok bizalmát a vállalkozásforma iránt.
Mennyire kedvező ez az időszak külföldi márkák számára a spanyolországi terjeszkedésre?
E.A.: Amint azt a “Franchise in Spain 2018” jelentésünk is mutatja, 232 külföldi márka működik az országunkban a különböző ágazatokban, legtöbbjük a vendéglátásban és az ingatlan közvetítésben. Az utóbbi években nagyobb számban figyelhetjük meg külföldi hálózatok megjelenését, hiszen Spanyolország az egyik legígéretesebb lehetőség mind az európai, mind az amerikai koncepciók külföldi terjeszkedéshez.
Mi a legjobb stratégia a külföldi márkák térhódítása számára Spanyolországban?
E.A.: Ehhez kétsétségkívül a legjobb megoldás egy mester franchise, aminek feltétele, hogy az átadó olyan spanyolországi partnert találjon, aki elegendő tőkével rendelkezik az egész országot lefedő hálózat fejlesztéshez.
Milyen tanácsokat adna a külföldi márkáknak a spanyol terjeszkedéssel kapcsolatban?
E.A.: A legfontosabb, hogy a termékeket és a szolgáltatásokat a spanyol ízléshez igazítsák. Ami működik külföldön, nem biztos, hogy ugyanúgy fog működni Spanyolországban. A vállalkozást valószínűleg adaptálni kell a helyi viszonyokhoz, módosítani a kínálatot és csak így lesz sikeres és fogadja el majd a spanyol piac. Pontosan ezért fontos egy helyi franchise partner, aki ismeri és érti a helyi sajátosságokat, és irányítja a márka adaptációját, hogy elkerüljék az esetleges hibákat.