Az első megkötés, csak már működő vállalkozások léphetnek be a kínai piacra franchise név alatt. Jól működő üzleti modellel kell rendelkezni, hogy képesek legyenek a partnereik hosszú távú támogatására technikai segítségnyújtással és üzleti képzéssel.
A második feltétel, „2 + 1” szabály betartása, ami azt jelenti, hogy a vállalkozásnak a világ bármely részén legalább két saját tulajdonú üzletet kell működtetnie több mint egy év óta, – a saját kínai egység nem előírás.
A harmadik lényeges kritérium pedig a nemzeti nyilvántartásba vétel. A franchise hálózatokat Kínában regisztrálni kell. Ez megköveteli, hogy a rendszergazda a szerződés megkötésétől számított 15 napon belül benyújtsa az érintett kereskedelmi hatóságoknak a franchise szerződést.
Belépési stratégiák
Külföldi franchise rendszerek számára a kínai piacra való belépésnek két általános módja van:
Franchise jog értékesítése kínai vállalakozóknak, vagy saját egység létrehozása, mely általában egy teljesen külföldi tulajdonban lévő vállalkozás vagy közös vállalat formájában valósul meg. Franchise szabályozás Kínában Kínában a franchise-szerződéseknek meg kell felelniük a kínai kormány által meghatározott általános elveknek, ezen túlmenően a franchise megállapodásokat a következő szabályozások és adminisztratív intézkedések határozzák: A Kereskedelmi Franchise Adminisztratív RendeletA Kereskedelmi Franchise Regisztrációs Igazgatási ElőírásokA Kereskedelmi Franchise Információs Közzététel A Kereskedelmi Területeken a Külföldi Befektetésekre Vonatkozó Igazgatási Intézkedések
Megfelelő gondosság és jogi óvintézkedések A legtöbb üzleti tevékenység nem korlátozott Kínában, de egyes iparágak zártak külföldi befektetések előtt, ilyen többek között a bankszektori, a távközlés és kötelező iskolai oktatás. Piacra lépés előtt feltétlenül győződjön meg arról, hogy az üzleti profilja nem szerepel a kormány által védendőnek minősített iparágak listáján.Franchise partneri viszony létesítése előtt elengedhetetlen a leendő átvevők hátterének vizsgálata. A cégekről szóló általános információk megtalálhatók a vállalati adatbázisokban, ezek tartalmazzák a társaság részvényeseit, tulajdonosi körét, a jegyzett tőkét, a menedzsmentet, a leányvállalatokat és a múltbeli peres ügyeket.Az adminisztratív szabályok betartásán túlmenően lényeges a különböző régiók és etnikai csoportok közötti szokások és kulturális különbségek megfelelő kutatása és megértése. A gyorsétteremek és a vendéglátás területén különösen igaz ez, csak így lehet sikeresen alkalmazkodni a helyi piacokhoz és versenyképessé válni.
Milyen márkavédelmet tesznek lehetővé a kínai törvények?
A védjegy megsértése, engedély nélküli birtoklása gyakori Kínában.Kezdő lépésként a védjegyet kell regisztrálni a kínai jog szerint. A Starbucks védjegybitorlás ügye a precedens – egy helyi kávézó lánc megsértette a Starbucks védjegyét, a neve és logója másolásával. Mivel a Starbucks a Kínában használt védjegyét Tajvanon regisztrálta, ez nagyon elnyújtotta a a jogi procedúrát, és jogsértés leállítását. Már az üzleti tevékenysége megkezdése előtt regisztrálhatja védjegyeit Kínában. Ugyanakkor gyakori, hogy a helyi cégek ismert nemzetközi logókat és a márkaneveket kínai nyelven bejegyeztetnek, mielőtt még az eredeti márkatulajdonos megtenné, számos külföldi kozmetikai márka, mint a Hera, a Coppertone, a KIEHL-ek is ettől szenvedtek. Legyen elővigyázatos! Akkor is védje a márkáját, amikor információt ad át a potenciális átvevőjének. Írasson alá titoktartási megállapodást, amelyen keresztül a titoktartási kötelezettséget és a felelősséget írásban egyértelműen meghatározza.